Kristen dobbelmoral?

Nå skal det innledningsvis sies at jeg ikke er en kristen person, heller en av kristendommens "motstandere" og her skal jeg forklare hvorfor.



Jeg har aldri hatt noe særlig forhold til kirken. Jeg er ikke født i en kristen familie, jeg har aldri lest bibelen og jeg har heller aldri bedd til gud. Jeg er både døpt og konfirmert i kirken, men når det gjelder konfirmasjon så var egoet mest opptatt av penger og hva de medførte:)
Trostanken har aldri streifet hodet mitt, og jeg fant tidlig ut at jeg kunne kalle meg en ateist, og det med knall samvittighet. Jeg er ikke imot verken homofili eller selvbestemt abort, og jeg både banner og synder samtidlig. De fleste kristne er jo fanatikere av beste slag! Jeg kan ikke bli sammen med ei jente, jeg må beholde ungen hvis jeg blir gravid (uansett om jeg er i stand til det eller ikke), men hei - jeg kan jo ikke bli gravid, for da må jeg jo ha sex før jeg er gift. Sånn var det ja.
Og det er jo heller ikke noen religion som har ført til så mye dritt som kristendommen. Hvis folk nektet å kristne seg på den tiden kristendommen ble innført, så ble de jo drept. Snakk om ytringsfrihet! Og hvor mange overgripshistorier hører vi ikke om i dag, der overgriperen kommer med unnskyldninger som "det var guds vilje" eller "det var min plikt i forhold til gud". Takk gud, keep up the good work!
Og ikke for å nevne alt som står i bibelske tekster og sanger. En av salmene sier f. eks "Den blinde ser, og slavene får sin frihet, ufortjent". Ufortjent? Hva er det for noe bull? Og i trosbekjennelsen står det at gud skal komme tilbake for å dømme levende og døde. Jeg trodde ikke gud dømte folk jeg? Er ikke alle like i denne verdenen?
At man i 2008 kan leve etter en bok som ble skrevet for over 2000 år siden syns jeg bare blir for dumt. Og når familier i tillegg ikke gir ungene sine noe valg om trosretning, syns jeg det blir enda dummere. Evangelistene var helt sikkert døddrukne menn som etter et par shotter uttrykte sin ekstreme skriveglede.
Jeg tror også at det gode som skjer i verden kommer fra menneskene og ikke noen "far i himmelen".

Dere har vel alle hørt om The Big Bang?

34 kommentarer

Trine

15.jul.2009 kl.17:28

Jeg kunne ikke vært mer enig. Dette er som å lese om meg selv. he he . Konfirmasjon var for penger og gaver, og fordi alle mine venner konfirmerte seg i kirken. Jeg gikk også i Ten Sing fordi det var min mulighet til å få lov til å synge, selv om det var kristne sanger.Jeg i motsetning til deg HAR lest bibelen, og jeg finner ingenting av dette som noe godt! Gud er allmektig, han dømmer ikke nei, men hei, det gjør han allerede nåe han sier at du skal tro på meg. Menneskets frie vilje fungerer altså ikke.Kriste mennesker og deres såkalte nestekjeærlighet er noe forbanna dobbeltmoralsk tull. Som du så helt rett skriver: "Og det er jo heller ikke noen religion som har ført til så mye dritt som kristendommen", er jeg så absolutt enig i. Tenk på alle de uttallige kriger som blir startet, pga religion, ja ikke bare kristendommen, men religion generellt!Dette var et meget godt innlegg, Ronja. Reflektert og oppegående ung dame du!Klem.

Kristina Andersen

15.jul.2009 kl.17:50

Tusen takk for svar, Ronja. Tenkte bare jeg måtte høre. Men ble glad når jeg leste svaret ditt! Dyremisshandling er det verste.. klem

jea.

15.jul.2009 kl.18:00

Har desverre ingen kommentar til dett innlegget. Menja, Finfin blogg ! Liker ikke-outfit-mote-sminke-blogger. Kommer helt sikkert til å følge bloggen din videre ;)jea.

Chalten

15.jul.2009 kl.18:18

Jeg er ikke kristen, men jeg er sterkt uening i utsagnet "De fleste kristne er jo fanatikere av beste slag!" Jeg har mange kristne venner, og de er ikke det minste fanatiske.

Thea

15.jul.2009 kl.18:21

Hvis ikke du har lest biblen eller gått i kirken, tror jeg ikke du burde være så påståelig som du er. Men, din mening, for all del

Ronja Gujord

15.jul.2009 kl.19:11

Chalten: Jeg vet om mange fanatiske kristne, blant annet kristne sekter. Jeg vet kun om noen få i Norge, men derimot en hel del fra utlandet...Thea: Jeg har hatt om kristendommen og kan mye om den, og har vært i kirken siden jeg konfirmerte meg der. Men dette er som du selv sier, mine meninger, det betyr ikke at alle andre trenger å mene nøyaktig det samme som meg:)

Kristina Andersen

15.jul.2009 kl.19:32

Jeg kan gjøre det. Grunnen til at jeg ikke svarte, var fordi jeg igrunnen er veldig imot sikrus pga ting jeg har hørt.. Kommer dere til kristiansand/vennesla snart?

Ida

15.jul.2009 kl.19:37

mener akkurat det samme som deg rundt temaet! alikevel vil jeg gifte meg i ei kirke, og også døpe mine barn.. Kristen dobbelmoral ja ;p Grunnen til at jeg konfirmerte meg i kirka var vel mest for å glede mine besteforeldre, tror jeg.. eller pengene det innebar ;p

Kristina Andersen

15.jul.2009 kl.19:49

Så kult. Si ifra når det nærmer seg, så kan jeg lage en konk.Jeg vil også gjerne komme å se på, om det er mulig? Hadde vært gøy å fått noen bilder med deg og dyrene, om det lar seg gjøre?Det er jo i vennesla jeg bor, så det er topp :D

Chalten

15.jul.2009 kl.20:12

Ja, selvfølgelig finnes det kristne som er fanatiske. Men det finnes jo fanatikere innenfor alle religioner og samfunnsgrupper.

unsecreto- En eskortes dagbok

15.jul.2009 kl.20:13

Så bra du skriver! Likte bloggen din, vi trenger flere blogger som ikke bare handler om mote og skjønnhet her på blogg.no :)

Ronja Gujord

15.jul.2009 kl.20:21

Chalten: Klart det finnes fanatikere overalt, men her er det kristendommen jeg tar for meg...

Trude Larsen

15.jul.2009 kl.20:56

Trenger diin mening!http://tokant.blogg.no/1247682850_blogger_vs_blogger.html

Elisabeth

15.jul.2009 kl.20:57

Jeg har bare noen spørsmål til det du skriver, jeg:- Er jeg fanatiker fordi jeg er kristen? Hvem i alle dager er du til å dømme meg, som du ikke en gang før nå visste at fantes?- "De fleste kristne er jo fanatikere av beste slag!" sier du i innlegget ditt. I en kommentar sier du: "Jeg vet om mange fanatiske kristne, blant annet kristne sekter. Jeg vet kun om noen få i Norge, men derimot en hel del fra utlandet...". Åkei, så de menneskene som blir trukket frem på TV, de er "de fleste" de da, eller? Ser virkelig ikke dette som et poeng overhode..- Mener du virkelig at ting som skjedde for tusen år siden, fortsatt kan skje? At kristne ikke tror på ytringsfriheten?- Og ang. homofili, sex før ekteskapet osv: Jeg kjenner ei som er prest, hu trur ikke på skapelsen, hu har viet homofile, er ikke gift, og har 3 barn. Hvordan forklarer du det? Hun er like kristen som hvem som helst annen.
Helt enig!!! Akkurat som jeg skulle ha skrevet det selv.

Ronja Gujord

15.jul.2009 kl.22:02

Elisabeth: Jeg dømmer ikke deg, overhodet! Jeg sa ikke at alle kristne er fanatikere, men det finnes ekstreme tilfeller av kristne. Jeg er åpen for at alle får tro på akkurat det de vil, og det gjør ikke meg noe at du tror på gud - men jeg gjør ikke det, og det syns jeg at jeg bør få ytre på min blogg som handler om mitt liv og mine tanker omkring ulike tema. Om du leser hele innlegget så tror jeg nok du forstår at alt er satt en smule på spissen? Beklager om jeg gjorde deg fornærmet, men det er bare slik jeg skriver - og slik jeg liker å skrive ting. Nei, jeg tror ikke at ting som har skjedd kan skje, rett og slett fordi jeg ikke tror at de hendelsene som blir nevnt i bibelen har skjedd, altså - jeg tror ikke Moses delte noe vann osv osv. For å konkludere alt i korte trekk - jeg tror overhodet ikke på kristendommen, men det gjør meg ingenting at andre gjør det :)

Elisabeth

15.jul.2009 kl.22:32

SV; Selvfølgelig skal du få lov til å ytre dine meninger på bloggen din, det er jeg selvfølgelig helt underforstått med. Det er din blogg, dine meninger osv. Men at enkelte meninger kan provosere andre skjønner jeg veldig godt i forhold til det jeg selv skriver, og jeg vil tro at du også skjønner at dine meninger også kan provosere og skape diskusjon. Er det ikke derfor man skriver sånne type innlegg? Det er i alle fall derfor jeg skriver om mine meninger.. Og ja, jeg leste hele innlegget ditt. Men ettersom jeg ikke kjenner deg, er det også fort gjort å tro at det er akkurat dette du mener, nettopp fordi jeg som sagt ikke kjenner deg. Jeg ser den at du ikke tror på at Moses delte vannet osv, dette er jo allerede bevist som en tsunami som skjedde rundt den tida det er skrevet om i Bibelen. Jeg er også klar over dette. Jeg har lest Bibelen selv, og leser den litt skeptisk. Ja, jeg tror at mye av det har skjedd, men som i eksempelet med Moses, tror jeg at det har en naturlig årsak - altså det med tsunamien virker veldig riktig for min del. Det jeg mente, var det du snakka om hvor du nevnte at "Og det er jo heller ikke noen religion som har ført til så mye dritt som kristendommen. Hvis folk nektet å kristne seg på den tiden kristendommen ble innført, så ble de jo drept. Snakk om ytringsfrihet! ". Derfor lurer jeg på hvorfor i alle dager du nevner disse hendelsene som skjedde under kristningen av Norge? Vi er ikke vikinger lenger, og dette provoserte meg kraftig da jeg leste det..Du fremstilte (for mitt vedkommende) kristne som mennesker som ikke tror på ytringsfrihet. Ja, jeg skjønner at dette er satt på spissen, men uansett kjente jeg at den stakk litt, sammen med andre påståelser du kom med i innlegget ditt.Dette er bare mine meninger, akkurat på samme måte som du sier dine meninger :)

Stine

15.jul.2009 kl.22:44

Ser vi har mange like synspunkter når det gjelder kristendommen. Er egentlig imot all religion generelt, tenk på alle kriger som har utspring i konflikter mellom ulike trossamfunn... Blir kvalm av å tenke på hvor enkelt det er for noen å rettferdiggjøre grusomme handlinger fordi det er "guds vilje...osv". Skjønner ikke hvordan folk kan ta Adam og Eva i edens hage mer seriøst enn evolusjonsteorien til Darwin...Det er fint for folk å ha noe å tro på så lenge det brukes til noe godt, men personlig foretrekker jeg alver og enhjørninger;)

Ronja Gujord

15.jul.2009 kl.22:57

Ella: Jeg beklager virkelig på det sterkeste om innlegget mitt såret deg på noen måte - det var absolutt ikke det som var meninger når jeg funderte og skrev. Det er klart slike innlegg skaper diskusjon, og alle skal få mene akkurat det de vil. Jeg ønsket bare å framheve at alt ikke bør tas like bokstavelig som det er skrevet og at innlegget bør leses med et litt ironisk øye :)

AnneMarit

15.jul.2009 kl.23:12

Jeg er døpt og konfirmert, men finnes ikke det spor kristen. Jeg har vært borti folk som er kristne og sett mye i media fanatiske kristne. Nå er ikke jeg nå spesiell fan av noen religioner da. Det eneste som er bra med religioner er at mennesker som ikke har det bra kan finne en slags trøst i sin tro. Selv om noen finner trøst i religion ser jeg bare ødeleggelser. En kvinne i USA drepte sine tre barn fordi Gud sa det. Selvmordsbombere gjør sin "Plikt" i Allahs navn. I bibelen blir mennesker slaktet, Gud gir Abraham beskjed om å ofre sin sønn. Og hvordan skal det fysisk mulig at vi stammer fra adam og Eva? De fikk to sønner de. Slektslinja ville stoppet der. Nei Bibelen er en eldgammel eventyrbok i mine øyne.. ___Jeg siterer: "Evangelistene var helt sikkert døddrukne menn som etter et par shotter uttrykte sin ekstreme skriveglede." - Dette ga meg en ide til å skrive en oppfølger til bibelen. Må bare handle inn en del alkohol og invitere noen gærne venner som kan hjelpe meg.

Ronja Gujord

16.jul.2009 kl.00:48

SV: Ja, det er det samme synet jeg har på kristendommen, eller religioner i det hele tatt. Den eneste religionen jeg syns virker bra er Bahai religionen, den nyeste religionen. Guden dere Baha ullah er til og med avbildet på et ordentlig fotografi, noe som tyder på at denne religionen baseres på noe som er sant og som finnes. Men ja, bra skrevet! ;)

Benedikte Bullshit

16.jul.2009 kl.01:00

sv: Hehe hørtes jo systematisk ut ;)

Annbjørg

18.jul.2009 kl.12:30

Ronja da:P du altså... provoserer du folk nå igjen:P Men du var litt rask i konklusjonene dine da:P Se på hele slekta mi da:P De er kristne, men det kryr av "lausunger", skillsmisser osv... men de blir ikke dømt for det... Jeg, din bestevenn er oppdratt til å bli kristen(hvor godt de lyktes er en annen sak):P, men verken pappa, mamma til og med bestemor er ikke fanatikere. Tror jeg skal ta et bilde av meg selv og si at jeg er Gud og starte min egen religion akkurat som bahaiene:P Blir du med?
Provoserer ikke kjære, uttrykker bare min mening ;) Jeg skrev aldri at alle er fantatiske, men jeg syns maaaange er det... Om man skiller seg eller får lausunger så følger man vel ikke akkurat kristendommen slavisk, gjør man vell? ;p Du ER jo gud, er du ikke? Jeg nekter å tro på andre enn meg selv uansett ;)
Og dessuten, dette er ingen konkluderende tekst, bare en "dette mener jeg om kristendommen/religoner"-tekst ;) du vet jeg ikke er noen fan av religion i det hele tatt...

Prunella

18.jul.2009 kl.18:25

Man må lese Bibelen i sin helhet, ikke bare plukke ut ting her og der og kokludere med at "Gud er en slem kødd, og kristne er hyklere fordi de mener det og det."Jeg ser ikke på meg selv som noen hykler, og synes dette var ganske så dømmende. Men, ateister får jo creds om de rakker ned på kristendommen, om kristne rakker ned på ateismen så er vi jo fanatiske drittsekker.

Ronja Gujord

18.jul.2009 kl.19:36

SV: Alt kan rakkes ned på, og jeg bryr meg rent lite om de kristne som rakker ned på ateister for alle tror på ulike ting - og verden er tilrettelagt såpass at det er fullt mulig. Jeg dømmer ingen - selv om det kanskje virker slik. Innlegget er en smule ironisk og jeg liker å overdrive når jeg engasjerer meg i en sak. For å konkludere - det jeg skriver er ikke vits å ta innpå seg for jeg er ikke ut etter å henge ut noen og jeg ytrer bare mine meninger om ulike saker:)

Marthe

02.aug.2009 kl.15:11

Egentlig ganske uenig i alt det du skriver.ALLE kristne er ikke like.Det er som å si at du alti går rundt sminkeet som en klovn fordi du jobber i et cirkus.Det finnes ikke bare fannatiske kristne, og hva som skjedde i fortiden, kan du ikke klandre de for nå. Ellser skal vi sende alle til konesntrasjonsleir, kanskje? Jeg blir nesten litt engstelig, du er jo ganske voksen, og likevell tenker du slik på kristendomen. Jeg er 15 år, leser ikke biblelen, tror ikke på langtnær alt som står der, jeg har ingenting imot homofiler eller lespiske, eller at de gifter seg, selvbestemt abort er helt ok for meg, man skal velge selv. Jeg er kristen. Og at en eller annenn tulling sier at det var guds vilje, kan du ikke klandre gud for? duh. Og du vet like godt som meg at mange kristne har sex før ekteskap.Jeg blir bare så provesert av slike innlegg. Ja, det finnest syke kriste som jeg har lyst å rive ut øynene på, men det vinnes sørenmeg gale ateister, muslimer, jøder og alt annet også. Du skal ikke skrive litt om selvbobmere, folk som omskjærer kvinner og steiner folk, da? For det er ting som burde høre fortiden til, og ikke gjør det. Haper du skjønner at ikke alle kristne er slike som du har skrevet i dette innleget.
SV: Jeg er godt klar over at ikke alle kristne er like! Slik er det med alt. Dette er ikke et innlegg som angriper enhver kristen person - jeg har ingenting personlig imot folk som er kristne. Men det betyr ikke at jeg er fan av mye av det kristendommen (og religioner generelt) har gjort mot verden og mot mennesker. Dessuten er dette et innlegg som setter alt på kanten. Jeg kan ikke noe for mine meninger og er ikke redd for å uttrykke dem. Jeg kunne selvfølgelig ha skrevet om selvbombere, folk som omskjærer kvinner og steiner folk også, men det ville igjen ha sendt meg rett tilbake til religionsuttøvelse, siden mye av dette kommer av tilhør til en eller annen religion. Men for all del - innlegget er ikke ment for å provosere verken deg eller andre - men det er slik jeg ser det. Og jeg sier ikke med det at alle kristne er slik som jeg ordlegger meg, for det er jeg fullt klar over at det ikke er.

Maria

05.aug.2009 kl.23:05

All krig i verden kommer fra religion, man dreper deg hvis man ikke er kristen, osv osv. Dette er tull. Ikke at folk ikke har gjort noen av verdens verste ugjerninger i religioners og kristendommens navn, men virkelig, er dette kristendommen eller mennesket sitt feil??!! Du sier at du er lei av at folk grer alle cirkus under en kam, og sier de driver med dyremishandling. Hva er det du gjør når du sier det her? Ondskapen i mennesker, kommer frem på forskjellige måter, med forskjellige unnskyldninger, i forskjellige innpakninger. Bibelen sier ikke at man skal drepe deg hvis du ikke er kristen. Hvorfor er dette da "guds" feil? Svar meg på det. Mennesker har valgt dette selv, av ondskapen som fins i dem. Greit at religion har skapt mye forferdelig, men mennesket hadde gjort dette uansett. Tror du ikke disse menneskene hadde gjort onde ting selvom de ikke hadde en religion å gjemme seg bak? Jeg tror folk misforstår kristendommen. Er ikke selv kristen, men kjernen i bibelen er å ta vare på hverandre, støtte hverandre, elske hverandre. At dette blir brukt til det onde er desverre altfor vanlig, og utrolig trist.Vil gjerne høre dine tanker om det :)

Ronja

05.aug.2009 kl.23:35

SV: Alt stammer fra menneskene, kristendommen også. Det er akkurat det jeg mener. Det er menneskene som har utarbeidet all religion, og det er da også menneskers feil. Det har jeg aldri nektet på. Jeg grer ikke alle under en kam - og mener således ikke at alle kristne er slik for det vet jeg de ikke er siden jeg selv har kristne venner. Jeg har overdrevet i dette innlegget og det vet jeg - med ingen annen hensikt enn å få fram hva jeg mener om religionsuttøvelse. Dette er min mening, og betyr ikke at jeg herved legger hat ved alle som tror på noe. Selvfølgelig hadde de gjort onde ting uten religon, det finnes da mennesker som gjør vonde ting selv om de ikke er kristne. Men det finnes like mange som gjør onde ting "i guds navn".

gladpraten

09.des.2009 kl.13:55

Du er en hedning! Godt du er på sirkus, for ute i samfunnet kan du ikke være..

Ronja Gujord

09.des.2009 kl.17:03

gladpraten: ... og hva skal det liksom bety?

Jaras

28.mar.2010 kl.18:04

Jeg er kristen, og tror på beskyttelsen rundt ekteskapet, er imot abort, og tror ikke at homfili er rikitg. Det er en vanlig misforståelse at kristne ikke liker homofile, men dette er feil. For meg er det homofili, ikke homofile som er feil. Jeg tror vi er skapt sånn som vi er av en spessiell hensikt, og at den måten vi er skapt på, for å tilpasse hverandre og være fruktbare, har noe å si. Min mening, og overbevisning, er at Gud har skapt kvinne og mann til å lage barn. og ikke mann og mann eller kvinne og kvinne. Dersom dette var meningen, ville han hatt skapt kjønnenen slik at de kunne være fruktbare. Jeg tror ikke vi er her av en tilfeldighet, men at det er noe som står bak det vi ser rundt oss. Det tok vitenskapsmenn flere tusen år og finne sammenheng i bare det som er på jorden. Alt er så uendelig stort, og vi forstår ikke alt. Derfor tror jeg ikke heller at menneske helt fult ut klarer å forstå skaperen bak alt sammen, for det er jo så komplisert...

Jeg tror også på å ikke ha sex før ekteskapet for å vente på den ektemannen som jeg skal få når jeg blir voksen. Formeg er det en god tanke å være jomfru før jeg gifter meg. Hvor romantisk blir det ikke, når du har ventet på det spessielle øyeblikket med ektemannen din i flere år?

Angående at jeg er imot abort er det også en grunn til dette. Jeg mener at det er et liv man dreper når man tar abort. Selv tror jeg at det ikke finnes noe svar, eller løsning, i å drepe et liv.

Skriv en ny kommentar

Ronja Gujord

Ronja Gujord

20, Kristiansund

Dette er ikke en blogg om mote, sminke eller tynne modeller, snarere en blogg om mitt spesielle liv, mine tanker og min hverdag preget av paljetter og stjernestøv. Les, tenk og kommenter! ronja.gujord@hotmail.com

Norske blogger bloglovin Ronja Gujord - Livet med Cirkus Zorba

Kategorier

Arkiv

hits