Kjære NOAH

Kjære NOAH.
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg skal si det før dere fatter noe som helst - dyrene våre lider ingen nød, snarere har de det bedre enn de fleste dyr i dette landet.
Dere argumenterer med at dyrene fraktes i små trange bur og blir stående der døgnet rundt. Men kjære dere, dyrene går ute fra morgen til kveld og noen av dyrene går til og med helt løse, uten innhegning. De har tilgang på vann hele tiden og lider så absolutt ingen nød. I tillegg så fraktes de på korte strekninger i dyretransporter som hvert år godkjennes av mattilsynet.

Kjære NOAH.
Dere sier dyrene blir trent på en brutal og umenneskelig måte, men om dere mener klikkertrening går ut over dyrenes ve og vel da bør dere kanskje undersøke saken litt nærmere. Dere sier alt ser harmonisk og flott ut i manesjen men straks dyrene kommer ut venter slag og harde ord. Jeg må desverre skuffe dere her også, for slikt dyrehold er ikke noe for oss - ei heller noe som funker for å oppnå harmoni mellom dyr og mennesker. En brutal treningsmetode vil kun skape et dyr som er redd og som ikke ser ut til å trives. I forestillingen gjør dyrene selv triks og vi trenger ikke beordre de å gjøre noe som helst. Geitene kan hele sitt nummer utenatt og er ivrig etter å begynne. Slike dyr gror vel ikke av piskeslag vel?

Kjære NOAH.
Stakkars dyr som må jobbe og løpe på asfalt hver eneste dag. Sier det seg ikke selv at det er en smule vanskelig å ha cirkus på asfalt med tanke på alle jernpålene som må slås ned hver eneste dag? Stedene vi har forestilling på er som regel grusplasser eller gressletter. Stakkars dyr.

Kjære NOAH.
Jeg har tidligere skrevet en mail til dere siden dere kategoriserte meg/oss som dyremishandlere - et syn jeg virkelig ikke har av meg selv siden jeg elsker dyr. Tatt fra deres egne ord: <<Vi er en dyrerettighetsorganisasjoner så vårt hovedargument mot bruk av dyr til underholdning (på linje med alle annen kommersiell bruk av dem) er at det er basert på devaluering og utnytting. Å holde dyr i fangenskap, avle dem frem, eie dem, kjøpe og selge dem, manipulere dere liv fullstendig>>
Det dere her prøver å si er at alle som eier et dyr, har kjøpt et dyr og har solgt et er dyremishandlere og manipulerer dyrenes liv fullstendig. Det vil si at enhver hundeeier, katteeier og hesteeier er dyremishandlere og at dyrene ikke kan trives under et menneske.

Kjære NOAH.
Når jeg ordrett spurte <<Og hvis dere følger deres "politikk" slavisk så regner jeg med at ingen av dere er dyreeiere?>>
, klarte dere aldri å svare på spørsmålet mitt. Av den grunn antar jeg at flere av dere selv eier et dyr og dermed bryter med deres egen politikk.

Kjære NOAH.
Når dere sa jeg kunne sende over noen bilder av dyrene våre, sendte jeg en hel blogg med bilder av dyrene fra forskjellige steder. Når dere svarte <<Takk for bilder, men det er et lite problem med mange av bildene - portrettbilder av dyr viser faktisk ikke hvilke arealer dyrene har til rådighet. Det går an å ta fine bilder av to dyr som ligger inntil hverandre eller en hund som løper - men det man må vite er hvilket miljø dyrene faktisk har rundt seg.>>, var det tydelig at dere hadde sett en annen side av cirkus, men ikke klarte å innrømme at det faktisk så forferdelig greit ut.

<<Jeg skjønte med en gang jeg sendte bildene at de ikke kom til å bli "godkjent" fra et konservativt ståsted. Jeg kunne tatt bildene fra lang avstand også, men det var dyret jeg hadde fokus på, ikke trærne i bakgrunnen. Men en trenger jo ikke ha et panoramabilde for å se hvordan landskapet er i bakgrunnen på bildene.>>

Kjære NOAH.
Jeg vet det er umulig å forandre deres etsende meninger for de ligger dypt forankret i gamle myter og sagn om cirkus. Dere har aldri besøkt mitt cirkus og dere har ingen bilder eller videoer fra oss, så hvordan dere kan kategorisere oss så lett aner jeg ikke - men det får bli deres problem. Dere velger alltid den letteste løsningen og helt ærlig så er jeg ganske sikker på at dere er redde for at jeg skal motbevise deres påståelige og konservative politikk.

951356
Disse ser jo stresset ut eller hva?

951358
Dette var ett av bildene NOAH fikk se hvor de mente de ikke kunne se hvor stor plass dyrene hadde... Jeg mener ganske tydelig at jeg enser en stor gresseng i bakgrunnen?


Om du er megainteressert i debatten jeg hadde med NOAH så kan du lese den her: http://hest.no/blogg/?bid=5044&blid=304572&pagetitle=

28 kommentarer

Ida

08.jul.2009 kl.17:33

Jeg synes det er flott at NOAH bryr seg om dyrets rettigheter, men hvordan mener de at dyr i dag skal leve i denne verden? Skal vi la alle dyr gå løse i dagens miljø og samfunn, er nok det verre enn at vi faktisk lar dem gå inngjerdet (eller ikke) i en innhegning med tilgang til mat og vann. Bare se på løshunder i gatene. Hvilke dyr er det synd på da? jeg har alltid vært opptatt av at dyr skal få være dyr, uten tvang og selvfølgelig uten mishandling - og selv om sirkus er utsatt for en del kommentarer om dårlig dyrehold, er det vel ikke snakk om alle sirkusene i Norge? Nei. Så hvorfor gå så hardt ut mot alle sirkus, når NOAH kunne vært til mye større hjelp hvis de faktisk bestemte seg for hva de jobbet for, og kanskje fått avverget situasjoner på visse sirkus? Betyr ikke at man skal stenge alt som heter sirkus og underholdning her i landet. Dyr er jo underholdning, det er derfor vi vil ha dem og ta vare på dem. Hadde det vært opp til NOAH, hadde vel rideskoler så vel som agility vært ulovlig.

Selv om du driver med sirkus, er jeg sikker på at du ikke liker alt du ser på andre sirkus. Dette var en skikkelig "dra alle under en kam" organisasjon, og det står det ikke respekt av i dag. Men stå på, Ronja!

Trine

08.jul.2009 kl.19:53

SV; Tusen takk! I lige måde!

jtb

08.jul.2009 kl.19:55

NOAH... er en liten smule fanatiske...

Ronja Gujord

08.jul.2009 kl.20:08

Nei, nettopp! Det er akkurat det jeg mener - de skal allid dra alle under en og samme kam og de har aldri vært hos oss før så jeg fatter ikke hvordan de skal ha rettigheten til å uttale seg om noe som helst som angår meg og mitt dyrehold. Vi tar jo også avstand fra elefanter, kameler etc. rett og slett fordi vi ikke føler vi klarer å innfri deres naturlige behov på en tilfredsstillende måte. Dette syns NOAH i følge deres mail var bra, men de syns likevel jeg skulle ha snakket med de andre cirkusene istedet for å kverulere med dem. Jeg har sendt de andre cirkusene en mail angående dette tidligere, men uten svar - og uansett så er det ikke andres cirkus jeg bryr meg om, men mitt eget. Men jeg vet debatten med NOAH aldri kommer til å komme til en slutt og som de jeg debatterte med selv sa - de ønsket ikke å skrive flere mail til meg... Mon tro om de ikke hadde mer å si? ;p

Kristina

08.jul.2009 kl.20:13

Kanskje de kan ta seg en tur å se med sine egne øyne, det er egentlig ikke verre enn det om de ikke tror på deg. Virker ikke som om de gjør så ALT FOR MYE for å få frem sannheten her.

myldra

08.jul.2009 kl.20:36

Kanskje litt teit det jeg tenker her... men dyra elsker jo å opptre.. De elsker å lære nye ting. Med den riktige godbiten er det bare moro. Jeg tror faktisk ikke at man kan tvinge dyra til noe. Hadde dyrene blitt plaget, ville de ikke utført triksene sine. Dyrene har en helt annen vilje enn oss mennesker.. . Dette har jeg lært i forbindelse med å lære hunden min å rydde, hente cola i kjøleskapet, ligge død, ta i mot ball..etc etc.. han elsker det!

TrudeAriana.

08.jul.2009 kl.21:01

Jeg skal ikke lyve å si jeg er enig med deg. Jeg går ikke på cirkus egentlig, jeg ser ikke at elefanter i norge kan ha det særlig godt, og om de har vann eller ikke så kan man ikke si at det å ha dyr som er vant til store åpne sletter (både norske og utenlandske dyr) har det særlig godt, selv om de får gå ute på en pitteliten plass.
Men jeg kan også se deres synspunkt, ettersom jeg vet hva som skjer andre plasser, der de er en langt større lidelse, enn det cirkus har. Dyrene lider jo ikke akkurat der.
Men sånn på pels farmer og sånn. Du vet jo tydlig mer enn de fleste om cikus siden du jobber på et, men fortsatt stiller dere i en kategori på synet der dere sier at fordi dyrene rundt dere har det godt, har ALLE det godt. men det er langt ifra sannhet.

Lene

08.jul.2009 kl.21:03

Det er bra vi har dyreorganisasjoner som PETA og NOAH, men, gang på gang så klarer de å overreagere og virke mindre seriøse. som da PETA mer som klikka på Obama fordi han drepte ei flue...
Ting går fremover, folk vil ikke at dyr skal bli misshandlet derfor kommer sirkusene etter også som jeg har oppfattet. Men såklart, noen må jo bare ha noe å klage på da.

johanne / hurricane girl

08.jul.2009 kl.21:03

noah er fantastiske som faktisk bryr seg om dyr. Så klart er det ikke alle sirkus som mishandler dyr, men jeg står fortsatt på noah's side.

c'est moi

08.jul.2009 kl.21:16

Wow. Du skjønner det jo bare overhodet ikke, du.

Hundrings

08.jul.2009 kl.21:27

Okey. For min del må du gjerne sende det, men det beste ville nok vært om du fant noen andre å gi det til. Sjansen for at jeg får til noe slik er minimal.

Ida

08.jul.2009 kl.21:55

sv : Alt virker utrolig lite gjennomtenkt. For som du sier, har de noen dyr selv?

Takk for det! Liker bloggen din (:

Sunniva

08.jul.2009 kl.22:19

sv: Jeg er helt sikker på at ikke alle sirkus er som jeg uttalte, men jeg sa jo "Når jeg får tilbud om å dra på sirkus eller dyreparker SOM ER SLIK JEG SA OVENFOR, sier jeg ihvertfall nei takk." Altså, jeg har ingenting imot sirkus som faktisk behandler dyrene sine bra, men jeg må jo få lov til å ha noe imot de som faktisk ikke tar godt vare på dyra. For jeg vet det finnes mange av de også. Dette har jeg både lest om, og sett videoer og dokumentarer om. Så jeg synes ikke du kan kritisere meg for ikke å sjekke fakta. Men det kan godt være at innlegget mitt dro alle sirkus under en kam, og det kan jeg ta kritikk for:-)

Stine

08.jul.2009 kl.23:18

Leste nesten hele debatten. Snakk om at NOAH graver sin egen grav da, de har så mange tomme argumenter og de er ikke realistiske i det hele tatt. Fint at folk er opptatt av å ta vare på dyr men de bør kanskje rette fokuset mot annet enn sirkusbransjen...

Ronja

09.jul.2009 kl.00:00

TrudeAriana: Jeg har aldri påstått at alle cirkusene i Norge behandler dyrene sine bra. Jeg har alltid sagt at jeg ikke legger meg bort i hva de andre bedriver med, men konsentrerer meg om hvordan mine dyr har det for det er tross alt det som betyr noe for meg. Jeg har som sagt tidligere sendt mail til de andre om at de må skjerpe seg og helst avstå fra å ansette folk med elefanter, men det ser ikke ut til å ha nådd fram, desverre...

Ronja

09.jul.2009 kl.00:04

Myldra: Nettopp! Alle som trener sin egen hund, katt, hest etc. bør ha sett hvor gøy dyrene syns det er! I geitenummeret til pappa går geitene løse og gjør triks av egen fri vilje og det er ikke vanskelig å se hvor ivrige de er. Hesten min er en av dyrene våre jeg bruker klikkertrening på og han finner på triks helt av seg selv. Jeg kan til og med be han gjøre et triks mens jeg står/sitter langt unna han. Dette tror jeg ikke et dyr som blir pisket og slått ville gjort... :)

Ronja

09.jul.2009 kl.00:08

Sunniva: Mulig jeg var litt kvass og det beklager jeg, men blir bare så fort irritert når jeg leser slike ting rett og slett fordi dette er noe jeg virkelig brenner for og vil at folk skal se. Av den grunn har vi alltid cirkusplassen åpen så hvem som helst kan komme å se på dyrene og treningene når som helst på dagen. Jeg er også imot cirkus som behandler dyrene sine dårlig, likt som jeg er imot alle andre institusjoner, privatpersoner etc som behandler dyrene dårlig.

myldra

09.jul.2009 kl.00:09

Det er ille at de ikke setter seg mer inn i sakene før de lager en konklusjon. Jeg er overbevist om at Leo aldri hadde gjort triks, eller lært seg triks, med smerte. Har lagt ut noen videoer av Leo på bloggen min hvis du har lyst til å se :o) Jeg etablerte klikkeren på Leo da han var valp, men jeg hadde ikke nok kunnskap til å føre det videre. Det funker suverent med frolic og pølse også :D

Ronja

09.jul.2009 kl.00:11

c'est moi: Hva eksakt er det jeg ikke skjønner? Skjønner jeg ikke at dyrene våre lider? Er det det du prøver å formidle? For om det er noen som vet hvordan mine egne dyr har det så er det nok meg. I tillegg til alle som kjenner oss og har besøkt cirkuset vårt. Jeg har aldri i hele mitt 19 årige liv hørt noe som helst kritikk angående våre cirkusdyr av folk som har besøkt oss. Sier ikke det litt?

TrudeAriana.

09.jul.2009 kl.00:14

SV: måtte bare si fra, for på måten det var skrevet (jeg vet du skrev dere) men det så ut som det var ment som alle.
Men det er bra dere ikke gjør det da, og at du bryr deg, også til å sende mail til de som driver med sånn.

Sunniva

09.jul.2009 kl.00:15

sv: Jeg skjønner deg godt. Virker som om ditt sirkus behandler dyrene bra, ihvertfall!

Heidi med Hjertet i Hånden

09.jul.2009 kl.15:57

Liker deg:D

Signe

09.jul.2009 kl.16:26

Først må jeg si at du skriver utrolig bra, og du er utrolig heldig som har ett slik spennende liv.
Når det er sagt så er jeg enig i at NOAH overdriver, de har ikke engang vært å sett etter med egne øyner, hvordan kan de da vite at dere mishandler dyrene? Dessuten er argumentene de kommer med urealistiske, de kan ikke gå ut i fra at siden mange sirkus mishandler dyr, så gjør dere det også.
Jeg synest at det er herlig at dere tar avstand fra å ha elefanter og sånt i Norge, de hører ikke hjemme her.
stå på, Ronja!

Ronja Gujord

09.jul.2009 kl.16:41

Tusen takk for hyggelig og oppmuntrende kommentar Signe :) Det er nettopp denne kategoriseringen jeg reagerer på. Bare fordi nabomannen er slem mot hunden sin betyr ikke dette at alle behandler hunden sin dårlig. Det er nok desverre slik NOAH tenker, virker det som...
sv: Hehe. Tusen takk :) Kjempekoselig å høre!

Signe

09.jul.2009 kl.17:27

skulle bare mangle, Ronja. :)

Ja, og den tankegangen bør de endre på. Jeg skal ikke nekte for at NOAH har utrettet gode ting, men de har en tendens til å overdrive.
Er de ikke fornøyd med bildene du sendte, kan de nå få rompen sin ut i "felten" å sjekke ut ting med egne øyner!

Marita ..

13.jul.2009 kl.02:28

Kanskje ikke alle Cirkus behandler dyrene sine bra ! Men er det ett cirkus jeg virkelig liker og har god troa så er der Cirkus Zorba! Alle korslige folkene. Og ikke har jeg sett ett cirkus som har så flotte og fine dyr heller ! Tviler på at dyrene i Zorba ikke har det bra, og at de ikke blir godt behandlet! Dere som tror dyrene ikke har det bra, kan jo se selv på bildene. Ser det ut som noen av dyrene lider noe nød? Hm, neei ! Ikke i mine øyne hvertfall !

weroo

16.jul.2009 kl.20:33

Joa, greit nok å jobbe for dyrenes rettigheter og at de skal ha det bra, men det går da ann å sette grenser for å overdrive?! Herregud. Fra min vinkel virker det som om de er HELT fastsatte på at cirkus er kun negativt, og ikke har tenkt til å endre uansett om de så at hestene f. eks. løper fritt rundt i fjellene. En slik innstilling er i mitt syn helt FEIL hos en dyrerettighetsorganisasjon. Æsj og fysj!

Skriv en ny kommentar

Ronja Gujord

Ronja Gujord

19, Kristiansund

Dette er ikke en blogg om mote, sminke eller tynne modeller, snarere en blogg om mitt spesielle liv, mine tanker og min hverdag preget av paljetter og stjernestøv. Les, tenk og kommenter! ronja.gujord@hotmail.com

Norske blogger bloglovin Ronja Gujord - Livet med Cirkus Zorba

Kategorier

Arkiv

hits